Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

Մանրալուրք հայ համայնքներից

Մանրալուրք հայ համայնքներից
29.06.2018 | 04:22

ԼԻՆՉ


Անգլիացի հայագետ, աշխարհագետ, ճանապարհորդ, հասարակական-քաղաքական գործիչ, իռլանդական ազնվական տոհմից սերող Հենրի Ֆինիս Բլոս Լինչը (1862-1913) 1901 թ. հրատարակեց «Հայաստան. ճամփորդություններ և ուսումնասիրություններ. Ռուսական նահանգներ» (Armenia, travels and studies. Volume I: The Russian Provinces) և «Հայաստան. ճամփորդություններ և ուսումնասիրություններ. Թուրքական նահանգներ» (Armenia, travels and studies. Volume II: The Turkish Provinces) վերին աստիճանի ուշագրավ աշխատությունները: Այդ հատորները նա գրել էր Հայաստան կատարած երկու ճանապարհորդությունների (1893-1894 և 1898) ժամանակ հավաքած նյութերի հիման վրա: Դրանք պարունակում են արժեքավոր տեղեկություններ Հայաստանի պատմության, աշխարհագրության, ժողովրդագրության, հայ բանահյուսության վերաբերյալ, ինչպես նաև վիճակագրական տվյալներ։


Հեղինակը խիստ ունևոր մարդ էր` «Լինչ» առևտրային բանկի սեփականատեր, Պարսկաստանի հարավային ճանապարհների նորակառույց երկաթուղու, Պարսից ծոցի, Տիգրիս ու Եփրատ գետերի նավագնացության արտոնատեր:
Տեղեկանալով Լինչի մահվան մասին, Կ. Պոլսո Զավեն պատրիարքը հայտնել է հետևյալը. «Լինչի հայրը, անգլիացի, շոգենաւային ընկերութեան մը հիմնադիր, Պաղտատ եղած միջոցին ամուսնացած է տեղւույն անգլիական հիւպատոս, հնդկաստանցի հայազգի աղա Խաչիկի Օվսաննա անուն դստեր հետ: Հետևաբար Լինչին մայրը հարազատ հայ մըն է: Աղա Խաչիկի զաւակն ալ Պաղտատի անգղիական հիւպատոս եղած է և հայր ու որդի թաղուած են Պաղտատի Ս. Երրորդութիւն եկեղեցիին բակը: Լինչի մայրը` տիկին Օվսաննա ամէն տարի նպաստ կը ղրկէ այդ եկեղեցիին, ի յիշատակ իր հօրն ու եղբօրը»:

ԿԱԽԱՂԱՆ ՉՀԱՆՎԱԾ ՓԱՇԱՆ
1916 թ. սկզբին թուրքական զինվորական դատարանը հեռակա կարգով մահվան դատապարտեց Պողոս Նուբար փաշային` Համաձայնության երկրների հետ հարաբերությունների մեջ մտնելու և Ռուսաստանում հայոց կաթողիկոսի հետ հայ կամավորների խմբեր կազմակերպելու մեղադրանքով: Սուլթանն իր իրադեով (հրովարտակ) հաստատեց դատավճիռը Պ. Նուբարի` Թուրքիայում գտնվող ամբողջ շարժական և անշարժ գույքը բռնագրավվեց:
Դատավճիռը, բնականաբար, չհաջողվեց իրականացնել: Իսկ փաշան մինչև վերջին շունչը անձնվիրաբար ծառայեց ազգին:

ԱՄՆ-Ի ԴՌՆԵՐԻ ԱՌԱՋ. ԿՈՒԲԱ
Առաջին աշխարհամարտից հետո, երբ պարզ դարձավ, որ Արևմտյան Հայաստանի դռներն անհուսորեն փակ են, Ցեղասպանությունից փրկված խլյակներն սկսեցին կենսապահով նոր հանգրվաններ որոնել: Թիրախներից առաջնայինը ԱՄՆ-ն էր, ուր գրեթե մեկ դար արդեն բնակություն էին հաստատել պոլսեցիներ, խարբերդցիներ, այնթապցիներ, կեսարացիներ և բնօրրանի այլ բնակավայրերի ազգակիցներ:


Պատերազմի ավարտը ամերիկյան կառավարությանը թելադրեց ներգաղթ կազմակերպել, բայց ինչպես այժմ, այն ժամանակ էլ կային սահմանափակումներ: Օրինակ, եթե մարդ ցանկություն ուներ աշխարհի որևէ ծայրից մուտք գործելու ԱՄՆ, ապա անցագիր ստանալու համար պիտի դիմեր Վաշինգտոն, ընդ որում` պարտադիր նշելով իր այն բարեկամի հասցեն, ում մոտ պատրաստվում էր հանգրվանել: Եթե խնդրագիրը նամակով էր, ապա պատասխանն ստացվում էր 3-5 ամսում, եթե հեռագրով` 3-6 շաբաթում, բայց հեռագրում նշված յուրաքանչյուր անձի համար խնդրարկուն պիտի վճարեր 50-ական դոլար: (Պարզ է, որ այն ժամանակ դոլարի գնողունակությունը բարձր էր, ու բնաջնջումից փրկված և ունեզրկված չքավոր հայերի համար պահանջվող գումարն անհաղթահարելի խոչընդոտ էր): Կառավարությանն անհրաժեշտ էր աշխատուժ, այդ իսկ պատճառով սովորաբար մուտքի անցագիր էր տրամադրում ամուրի կամ ընտանիքը հետը չվերցնող տղամարդկանց: Ավելին, պետք էր առողջ աշխատուժ. դիցուք, եթե խնդրարկուն աչքի հիվանդություն ուներ, ասենք` տրախոմա, ապա մերժումն անխուսափելի էր:
Բայց Միացյալ Նահանգներ ոտք դնելը հայերի համար կենսական նշանակություն ուներ բառի բուն իմաստով, այդ իսկ պատճառով նրանք` հույսերն Աստծուն, կուտակվեցին ԱՄՆ-ի «դռների» մոտ, որոնցից մեկը Կուբան էր:


1925 թ. ամբողջ կղզում ժողովվել էին մոտավորապես հազար հայեր, հիմնականում` մալաթիացիներ ու խարբերդցիներ, որոնցից 700-ը` մայրաքաղաք Հավանայում: Նրանց բացարձակ մեծամասնությունը գործազուրկ էր, և գլխավոր պատճառը իսպաներենին չտիրապետելն էր: Ամեն շաբաթ հսկա շոգենավեր էին խարիսխ ձգում Հավանայի նավահանգստում` Իսպանիայից ու եվրոպական այլ երկրներից բերելով հարյուրավոր նոր գաղթյալներ, որոնք հեշտությամբ զբաղեցնում էին սակավաթիվ ազատ աշխատատեղերը:
Թշվառության, սովի, հուսահատության աստիճանի հասած հայերը, որպես կանոն, ապրում էին ԱՄՆ-ի իրենց ազգակիցներից ուղարկած չնչին գումարներով: Սակայն նույնիսկ այս վիճակում նրանք բացեցին «Հայկական ակումբ», հավաքվեցին ու սկսեցին ելք փնտրել: ՈՒշադրություն դարձրեցին, որ Կուբայում շատ թանկ էին գյուղմթերքները և որոշեցին գյուղատնտեսական սեփական բիզնես հիմնել, որի համար, սակայն, դրամագլուխ էր պետք: Այդ խնդրով դիմեցին ԱՄՆ Մալաթիայի ու Խարբերդի հայրենակցական միություններին, բայց մինչ օժանդակություն կգար, առավել անհամբերները Ֆլորիդա հասնելու մաքսանենգ, ապօրինի փորձեր կատարեցին: Բեռնվեցին ու հետ ուղարկվեցին Կուբա. ընդմիշտ փակվեցին ԱՄՆ դռները, և նրանք դատապարտվեցին անդառնալի ուծացման:
Իսկ խելամիտները, օրինահնազանդները, ի վերջո, տառապալից տարիներից հետո կարողացան թափանցել «դրախտ»:

ԱՄՆ-Ի ԴՌՆԵՐԻ ԱՌԱՋ. ՄԵՔՍԻԿԱ
Մեխիկոյի համայնքը 1931 թ. բաղկացած էր շուրջ երեք հարյուր հոգուց, որոնք Միացյալ Նահանգների դռան առաջ հայտնվել էին 1922-1923 թթ.: Ի տարբերություն կուբայաբնակների, նրանք շատ ավելի աչքաբաց էին, գործունյա և տքնաջան աշխատանքի շնորհիվ հասան նախանձելի տնտեսական վիճակի: Չկար գեթ մեկը, որ օգնության կամ ողորմության կարիք ունենար: Արագորեն կողմնորոշվելով, մեքսիկաբնակները ձեռնամուխ եղան պոնչո և կաշվե կոշկեղեն` մոկասիներ ու գուարաչիներ պատրաստելով:
Թեպետ ազգասեր, հյուրասեր և աշխատասեր մարդիկ էին, այդուհանդերձ, փոխանակ մեկմեկու աջակցելու` աչքի էին ընկնում միմյանց հետ մրցակցելով:
Բայց, դե, առողջ մրցակցությունը միշտ էլ լավ բան է:


«ՕԼԻՄՊԻԱԿԱՆ ՉԵՄՊԻՈՆՆԵՐ»
1907 թ. հոլանդական գաղութ Արևելյան Հնդկաստանի Բաթավիա մայրաքաղաքում (իմա` ներկայիս Ինդոնեզիայի Ջակարտայում) տեղի ունեցան մարաթոնյան քայլքի մրցումներ, որին մասնակցեցին բազմաթիվ եվրոպացիներ: Թե՛ առաջին, թե՛ երկրորդ տեղերը գրավեցին հայերը` Առաքել Վարդանյանն ու Կարապետ Հովակիմյանը:

ՍԻՆԳԱՊՈՒՐՑԻՆԵՐԸ
Ամենահաս նորջուղայեցիները Սինգապուրում հայտնվեցին XIX դ. սկզբին, բնակություն հաստատեցին ու սկսեցին վաճառականություն անել մերձակա կղզիների ու Չինաստանի հետ:
Անգլիական վարչությունը հողատարածք հատկացրեց քաղաքի կենտրոնում, և 1835 թ. Գրիգոր ու Եսայի Զաքարյան եղբայրները կառուցեցին Սբ Գրիգոր Լուսավորիչ եկեղեցին:
1904 թ. այստեղ կար 13 տուն հայ` 60 հոգի: Տղամարդիկ առանց բացառության վաճառականությամբ էին զբաղվում և նյութապես անչափ բարվոք վիճակի մեջ էին: Այդ տարի նորջուղայեցի Տիգրան Սարգսյանը կառուցել տվեց եկեղեցու սեղանը` մարմարյա աստիճաններով, իսկ «Ստեփաննոս և Պողոս» ընկերությունը մարմարապատեց եկեղեցու հատակը: 1905-ին տիկին Նանաջան Շ. Սարգսյանը, ի հիշատակ ամուսնու, 6000 գուլդեն հատկացրեց երիցատան կառուցման համար, 10000 էլ` Նոր Ջուղայի Պողոսխանյան ազգային հիվանդանոցին:

ԲՈՒԴԱՊԵՇՏՑԻՆԵՐԸ
Առաջին աշխարհամարտից առաջ Հունգարիայի մայրաքաղաքում ընդամենը 20-25 արևմտահայ էր բնակվում: Պատերազմի ժամանակ եկավ ևս երեք ընտանիք, իսկ 1922-ին թվաքանակն ավելացավ ու հասավ 100-ի: Բացի արևմտահայերից, կային նաև մի քանի ռուսահայեր, որոնք գերի էին ընկել և զանազան պատճառներով ի զորու չէին եղել վերադառնալու:
Ինչո՞վ էին զբաղվում: Գորգով` գորգագործությամբ, գորգավաճառությամբ, նորոգմամբ ու լվացմամբ:
1923-ին երկու պոլսեցիներ 100 դազգահից բաղկացած մի արհեստանոց բացեցին, որն արտադրում էր XVI դ. Սպահանի գորգերի ընտիր նմանակներ: Հետաքրքիր է, որ արհեստանոցը կոչվում էր «Երևան»…

ԱՎՍՏՐԻԱԿԱՆ ՎԱԼՍԻ ՀՆՉՅՈՒՆՆԵՐԻ ՆԵՐՔՈ
Ինչո՞վ է Վիեննան առաջին հերթին նշանակալի հայերիս համար. անշուշտ` Մխիթարյան միաբանությամբ: Մխիթարյան հայրերը, պարփակված իրենց համեստ սենյակների լերկ պատերի մեջ և շարունակելով Մխիթար աբբահոր առաքելությունը` ծառայում էին հայ բանասիրությանը, պատմությանը, դպրությանը, գրատպությանը: Նրանք գրեթե շփում չունեին ավստրիական կառավարության հետ և որպես հետևանք` զրկված էին կնունքի, պսակադրության, թաղման իրավասությունից:


Այս մեկուսի վիճակը փոփոխության ենթարկվեց 1894-1896 թթ. համիդյան ջարդերից, 1915-ի ցեղասպանությունից և 1922 թ. Զմյուռնիայի հայաթափումից հետո: Վիեննայում հայտնվեցին գործատերեր` պոլսեցիներ, եվդոկացիներ, յոզղատցիներ ու բուլղարահայեր, որոնք հմուտ էին հատկապես գորգավաճառության ասպարեզում: Քիչ չէին նաև կանանց գլխարկի զարդ հանդիսացող ջայլամի փետուր հայթայթողները, ծխամորճ պատրաստողներն ու գորգ նորոգողները: Թեպետ ավստրիական խոշոր բիզնեսը գտնվում էր հրեաների ձեռքում, այդուամենայնիվ հայերը գտան իրենց խորշը:


Վիեննայում էր ապրում թատրոնի և կինոյի նշանավոր հայ դերասան, ավստրիական բեմի «աստղ», ռեժիսոր Ռաուլ Ասլանը, որի մայրը սալոնիկցի իտալուհի էր, և խարբերդցի մի երիտասարդ` Էրհարդ Էրկինգ գրական անվամբ գերմանալեզու գրողը:
Ըստ 1926 թ. տվյալների, Ավստրիայի ամբողջ հայության թվաքանակը 300 հոգի էր: Եթե համայնքն ընդհանուր գծերով բնութագրենք, ապա կարող ենք ասել, որ նրանց վրա էլ էր տարածվել Մխիթարյանների «դրոշմը»` ապրել ու գործել մեկուսի, չշփվել մեկմեկու հետ և չմասնակցել համազգային նշանակության խնդիրների իրագործմանը:

Խաչատուր ԴԱԴԱՅԱՆ

Լուսանկարներ

. .
Դիտվել է՝ 6702

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ